Nyelvtanulás gyerekeknek

Ha a gyermek 1 nyelvet meg tud tanulni, miért ne tanulhatna meg egyszerre többet is? Blogom gyermekeim játékos, mindennapjaikba beépített nyelvtanulásáról szól.

Friss topikok

  • Yasashi Tanuki: @S. M.: S. M. 2009.08.31. 08:46:38 "A dolog mindkét oldalát túl lehet misztifikálni, te most ez... (2009.08.31. 14:48) Bölcsöde és a nyelv

Támogatók

NUNU Online Játékbolt

Linkblog

Archívum

Bölcsöde és a nyelv

2009.08.30. 18:20 - Multilingual

Az állami bölcsödei nevelés a magyar nyelv elsajátításáról szól, idegennyelvről nemigen hallottam. Esetleg különórákat tudok elképzelni, hogy kérhetnek a szülők a gyermek számára. Ha valaki találkozott olyan állami bölcsödével, ahol van idegennyelvű többletszolgáltatás, kérem ossza meg velünk!

Sokkal többet tudok a magán bölcsödékről, ha egyáltalán bölcsödéknek nevezhetjük őket. Bízom benne, hogy a jövőben igazi bölcsödék is fognak nyílni. Az elmúlt 6 éves tapasztalatom alapján a budapesti kínálatot inkább magánóvodai minicsoportnak hívnám. Kivétel nélkül mindegyikhez tartozik óvoda és sokszor a gyerekek keverednek az udvaron. 6 évvel ezelőtt nehéz volt olyat találnom, ahol legalább el vannak szeparálva a nagyoktól és valamelyest betartják a higiéniai előírásokat.

A lányomnak találtam ilyet és rögtön jött a nagy kérdés:
-szakképzett bölcsis nénit válasszak, aki remélhetőleg megfelelően kezeli a gyerekeket (jajj, ezért miért is fizetek?),
-vagy pedig külföldi származású, szakképzettséggel nem rendelkező bot csinálta bölcsisnénit (vagy bácsit), aki idegennyelven beszél hozzá?

Végül nem én döntöttem, hanem a lányom. A magyar és a német csoport egymás mellett volt, és bár én a német csoportot választottam, ő az első nap átköltözött a magyar csoportba és soha többé nem volt hajlandó visszamenni a kissé rideg német hölgyhöz. Természetesen nem itt mélyült el lányom német nyelvtudása. Viszont volt egy kislány, aki a német csoportba járt, anyukája görög, apukája német és tökéletesen megtanult magyarul :-) .

A fiamnál kevesebb energiát öltem a bölcsöde keresésbe, egy számomra megfelelő elhelyezkedésű angol-magyar óvoda minicsoportját választottam. A szakképesítésektől és tapasztalattól mentes óvóbácsi a fiam első napján kezdte meg munkáját. Elalváskor nem volt átöltözés, homokosan kerültek az ágyba a kölykök. Nem volt pelenkázó és a pelenkák egész nap egy szobában voltak a gyerekekkel. A kedvencem mégis az, amikor a 30 fokosra fűtött szobában egy 3 pokróccal betakart lázas gyereket találtam. Még élt... szerencsére. A többi gyerektől persze nem volt elszeparálva. A gyerekgyűlőlő dadus feladatai igen korlátozottak voltak, leginkább evés-ivás és takarítás, gyerekhez nem nyúlt, nem segített. Az egyik óvonő angolul beszélt hozzájuk néha, bevallom eredményét és értelmét nem láttam. Mégis egy szeretetteljes óvodáról van szó, ahol rengeteget lehetett kint lenni a levegőn, így a fiam nagyon szerette.

Ami fontos a magánbölcsiknél, hogy a személyzet igen változó. Míg egy állami intézményben ugyanazokkal találkozunk évek múlva is, sajnos a magánintézményekben a 2. évnél már új arcokat fogunk látni. A mi tragédiánk, ami miatt nem ott fejeztük/zük be az óvodát, ahol a bölcsödét, az a szülői igényeket mellőző rossz vezetői döntés. Mindkét esetünkben rengeteg gyereket vittek el az intézményekből, ráadásul egyszerre. A lányomnál a német óvónők elbocsátása volt a hiba (a sokat fizető szülők ezt sérelmezték és 19 gyerekből 3 maradt), a fiamnál pedig a dadus előléptetése volt a kegyelemdöfés még nekem is, hisz így már a szeretetteljes környezetnek is lőttek (itt a fiam korosztályából egy gyerek sem maradt). Én fontosnak tartom, hogy a gyerekem korosztályából legyenek többen is, hogy legyen kivel játszania, összemérnie az erejét és tudását.

Összességében nekem nincs olyan bölcsödei tapasztalatom, ahol ragadt volna a nyelv a gyerekre. Aminek igazán értelme lenne, az a kizárólag csak pl. angolul beszélő bölcsisnéni, akinek igenis szükséges, hogy legyen szakképzettsége. Én ilyet nem találtam. Viszont találtam olyat, ahol egy fekete srác pelenkázta volna a lányomat. Nem vagyok rasszista, de a szakképzettséget még feltételezni sem mertem.

Közelebbről megnézve a bölcsis nénik/bácsik munkáját, nehéz is a helyzet. Napi 8 órában pelenkáz, öltöztet, orrot fúj, képzett legyen és még beszéljen lehetőleg anyanyelvi szinten egy nyelvet is. Nagy eséllyel egy román nyelvű böcsit tudnánk ilyen feltételekkel nyitni. Mégis, ha valaki találkozott ilyennel, várom a listát!

A bejegyzés trackback címe:

https://nyelvgyerekeknek.blog.hu/api/trackback/id/tr431348930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.08.30. 22:23:27

Tulajdonképpen miért is fontos ez?:)

ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2009.08.30. 22:24:58

Kedves blogíró!

Ede unokaöcsémet én fizika spec. kol.-lal rendelkező bölcsödébe szeretném iratni. Hiába kerestem kitartóan, eleddig nem találtam ilyet. Ha bárki tud ilyet - tehát fizika vagy matekfaktos bölcsöde -, akkor legyen oly kedves, értesítsen engem!
Üdvözlettel:
ifj. Farkas Gyula
a BME mérnök-fizikus szakának negyedéves hallgatója kondenzált anyagok fizikája szakirányon

Vonatosi Márió · http://konzervatorium.blog.hu 2009.08.30. 22:29:11

Bocs, hogy csak így, főleg elsőnek, de végigolvastam az összes postot és néhol borzasztó nagy tévedéseket/tévhiteket/butaságokat/általánosítást találtam.

1. "Sokan mondják, hogy minnél kisebb a gyerek, annál könyebben elsajátít egy idegen nyelvet, mégis az általános iskolai oktatásban a nyelvtanulást az írás-olvasás megtanulása utánra helyezik."

Az anyanyelven (L1) történő írás-olvasás elsajátítása előtt az idegen nyelvű kommunikációra csupán azért van szükség, hogy a nyelvtanuló affinitását feltérképezze a pedagógus, vagyis hogy nincs-e problémája a (szaknyelven) second language acquisition-nel. Az egészséges gyereknek (standard) többnyire nincs, de csak ezért teljesen felesleges Helen Doronhoz vagy más egyéb idegen nyelvű bölcsibe/oviba iratni. Tévedés, hogy a gyerek jobban fog tudni egy idegen nyelvet, ha bár születésétől kezdve hallja, érzékeli mindenféle közvetítőn (DVD) keresztül, mégsem abban a nyelvi miliőben nő fel. Ha természetesnek is hangzik neki egy idő után, könnyebben ismeri fel (erre alapozták nem is olyan régen a MENYÉT nevű tesztet, nyelvérzékmérő-teszt.)

2. "Az angol nyelvtudás ma már nélkülözhetetlen, több idegennyelv ismerete hatalmas előny a mindennapokban."

Ezt a kitételt a Csölle-Kormos-féle Topics in applied linguistics c. könyv valahol az első fejezet környékén a "False beliefs" címnél gyűjti, nem véletlenül, rengeteg tévhit van a nyelvtudással/nyelvtanulással kapcsolatban. (Eötvös kiadó, 2004, nem akarom részletezni).

3. "továbbra is a gyermekkori nyelvtanulás híve vagyok"

Szíved joga, de ha néhány nyelvpedagógiával foglalkozó szakkönyvben utánanézel, akkor remélhetőleg megváltozik ez az erőltetett menet.

Egyelőre azt mondanám (nem mint kifejezetten szakmabeli, de a nyelvpedagógiához valamit konyító, nyelvszakot végzett emberke), hogy ha nagyon erőltetni akarod az angolozást a gyerekeknek, bizony nyúlj mélyen a zsebedbe és keress olyan pedagógust, aki kifejezetten arra szakosodott, hogy idegen nyelven mondókázik a gyerekkel. De ez csak az affinitást növeli, amire építeni lehet az általános és később a középiskolában.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2009.08.30. 23:19:32

"Viszont találtam olyat, ahol egy fekete srác pelenkázta volna a lányomat. Nem vagyok rasszista, de a szakképzettséget még feltételezni sem mertem."

van egy rossz hírem a számodra...

gitáros 2009.08.30. 23:24:47

@bobbyperu: legalább ne írta volna, hogy fekete... :)

gitáros 2009.08.30. 23:26:53

@Vonatosi Márió:

"Az angol nyelvtudás ma már nélkülözhetetlen, több idegennyelv ismerete hatalmas előny a mindennapokban."

Hát, nem tudom, mennyire kell ahhoz nyelvpedagógiához érteni, hogy ennek az állításnak az igazságát belássuk. Te pedig cáfolod, ha jól értem...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.08.30. 23:29:50

Az a furcsa, hogy mintha nem a hazai (magyar) állapotokról írnál... De azért egy fontos dolog: a bölcsi és az ovi nem abban tér el, hogy hány éves a gyerek! A bölcsi szociális és egészségühyi intézmény, nem pedagógiai. Nem tanulásra találták ki! Ennek megfelelően pedagógiai (tanító, óvodai stb.) végzettség nem kell feltétlenül, de egészségügyi annál inkább.

És akkor innen érdemes lenne újra átvenni azt, amit írtál...

OkoskaTo:rp 2009.08.30. 23:42:21

@Vonatosi Márió: Nem tudom, a pedagógusok mit gondolnak erről, az viszont neurológiai ténykérdés, hogy az agy kb. tízéves korig huzalozódik be arra, hogy mire legyen később hatékony. Ha tehát már a gyerek tízéves kora előtt kiadósan foglalkozik nyelvekkel (sakkal, labdajátékkal, atomfizikával stb.), akkor idősebb korában sokkal könnyebben fog tudni nyelveket tanulni. Ezért is volt nagy hiba, amikor a múlt rendszerben ötödiktől kezdték a nyelvtanítást, és ezért voltak sokkal jobbak azok, akik tagozatosként harmadikban kezdték - messze nem ez a két év különbség volt meg a tudásukban.

Az ovis nyelvtanítás viszont tényleg majomkodás: először tanulja meg rendesen a saját anyanyelvét.

monyon le 2009.08.30. 23:51:39

11 évet éltünk Németországban, öcsém kiscsoportos volt mikor kimentünk és 5-es mikor hazajöttünk Mo-ra.

Jó időbe tellett hogy vissza szokjon a magyar nyelvre. Igaz nyelvtudása volt bőven, de saját anyanyelvét hosszú ideig helytelenül használta, sőt a tovább tanulásban is ez hátráltatta.

Először is a saját anyanyelvét tanulja meg minden gyermek -majd csak azt követően az idegennyelvet.
A többi csak nagyzolás, és kamu - úgy ahogy írta előző hozzászóló MAJOMKODÁS!

The Great Destroyer 2009.08.30. 23:55:05

A kisfiam 1,5 hónapos, most szeretnék valami kézügyességfejlesztő képzést találni mivel a japán nyelv elsajátításában komolygondot okoz neki, hogy mivel nem tudja rendesen megfogni az ecsetet, ezért a kanji karakterek néha nem sikerülnek a legszebben....

backdoor · http://backdoor.puruttya.hu 2009.08.30. 23:59:42

@OkoskaTo:rp: "Ha tehát már a gyerek tízéves kora előtt kiadósan foglalkozik nyelvekkel (sakkal, labdajátékkal, atomfizikával stb.)"
Így lett nagy sakkozó a Polgár Judit is. Volt erről egy dokfilm a spektrumon. Kedves papa írt erről egy könyvet, bízonyítékül meg megcsinálta a "kísérletet " a saját lányával.

Karbonade · http://magyaropera.blog.hu 2009.08.31. 00:11:32

@autodidakta agysebész: szerintem már elkéstél vele, 3 hetesen kellett volna, mostanra már behuzalozódott az agya.

Veronka 2009.08.31. 00:53:14

Hacsak semmilyen más bölcsi lehetőséged nem volt, bár ezt az árak alapján kétlem, tiszta őrültség volt akár 1 napig is azokban a bölcsikben hagyni a gyerekeket, legalábbis a saját leírásod szerint , bennem fel sem merülne, hogy gyereket bízzak rájuk. Pl a kicsiknél az állandóság fontossága, a személyzet szakértelme, nem a nyelv hanem a gyereknevelés terén, a higiénia. Gyerekgyűlölő dadus a mai munkanélküli világban??? Milyen a bölcsi vezetése, ha ezt tűri?

incognita 2009.08.31. 06:09:03

Angol szakos tanárként teljesen egyetértek Márióval, de még szeretnék hozzátenni valamit.

Az a legnagyobb baj, hogy sokan összekeverik a nyelvelsajátítást és a nyelvtanulást. Tehát nem hasonlítható össze az a két eset, amikor egy kisgyereknek már a bölcsiben/oviban "játékosan" angolt tanítanak vagy ha kint él a család Londonban. Egy hároméves gyerek a szó köznapi értelmében vett tanulásra még nem képes. Az szép ötlet, hogy az gondozónéni vagy gondozóbácsi beszéljen a gyerekhez idegen nyelven. De minek? A bölcsis időszak általában úgyis csak egy, max. két év. Ennyi idő alatt a gyerek napi pár óra után mennyit érthet meg egyáltalán? És mennyit képes produkálni? Egyébként is, a bölcsi nem azért van, hogy önfeledten játszanak?

Ha pedig nem ovi anyanyelvi beszélővel, hanem mondókázós, elméletileg játszós nyelvtanítás, akkor még rosszabb a helyzet. Egyébként is, mi van akkor, ha a gyerek esetleg tudja pár állat nevét vagy néhány mondókát? Begyakorolt nyelvi fordulatokat ad vissza. Ez nem kommunikáció. Amikor eljön az ideje és kialakul a tanulástudata, néhány hét-hónap alatt behozza azt, amit a "képzett" gyerekek éveken át megtanultak.


Magánemberként meg azt gondolom, hogy röhej. Nem csak a nyelvtanításra kihegyezett részek.

hobe 2009.08.31. 07:26:57

A bolcsiben az osszes neni angolul beszel a lanyomhoz, es mind szakkepzett! Meg nincs a gyerek 3 eves, de kivaloan beszel ket nyelven es felismeri az osszes angol nyomtatott nagy betut.
Eddig elegedett vagyok :-)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2009.08.31. 07:30:13

Ha érdekel, a bölcsik és az ovik miért olyanok, amilyenek, nézz körül egy óvónőképzőben. 90%-ban seszínű hajú, egérarcú, életképtelen kislányokat fogsz látni, akik rettegnek attól, ha buszjegyet kell venniük, és 1 percre kapcsolatba kerülnek egy élő emberrel. Oda már tényleg azok mennek, akik még a filozófia-esztétika szakhoz is lilák voltak.

krav-maga tanár úr 2009.08.31. 07:43:25

Óvónőnek a felvételi hiánya és az alacsony ponthatár (nem is létezik szinte a ponthatár...) miatt csak az érettségizők legalja megy, tisztelet a kivételnek. Engem hülyének néznek, hogy vannak óvópedagógusi ambícióim, bár más szakmából jöttem.
A fekete srác viszont lehet, hogy szakképzett: tradícionálisan az óvópedagógusi pálya - minő csoda - férfiszakma volt, sok afrikai (leginkább keresztény vallású) államban ma is számtalan fiú választja magának. Ha nem óvóbácsi, akkor dadus végzettsége is lehet: jóideje fut Magyarországon egy református egyházi program, ahol menekülteknek (leginkább nőknek) tartanak intenzív magyarkurzust, majd OKJ dada-tanfolyamot. A tanulók közt sokan tehetségesek, motiváltak.
Szóval lehet, hogy az afró fiúval jártál volna legjobban, kedves blogger!

KomplexSokaság 2009.08.31. 07:53:23

@ifj. Farkas Gyula: @incognita:

Nem értem a problémátokat. Itt nem tanulásról van szó, és nem is a Jingle Bells énekléséről. Egy ismerős házaspárban a papa magyar, a mama német. A gyerekhez mindketten az anyanyelvükön beszéltek konzisztensen. Négyéves korára perfektül beszélte mindkét nyelvet a legkisebb erőfeszítés nélkül, például fordította nekem a német nyelvű mesefilmeket.

A nyelvtanulás jó része nem matematika. A szavak tanulása, ami számos felnőttnek messze a legnehezebb, itt automatikus, hasonlóképpen a nyelvi fordulatok ösztönös alkalmazásának begyakorlása. Végül a kiejtést is csak ebben a korban lehet tökéletesen megtanulni. Ez óriási terhet vesz le később a gyerek válláról, mert már csak a nyelvtannal kell foglalkoznia.

Yasashi Tanuki 2009.08.31. 08:21:03

@KomplexSokaság: "Ez óriási terhet vesz le később a gyerek válláról, mert már csak a nyelvtannal kell foglalkoznia. "

Ez a nyelvtannal foglalkozás szerintem a nyelvtanulás téveszméje.
Attól, hogy valaki nem ismeri a nyelvtani szabályokat az élőbeszédben megtanult minták alapján még hibátlanul fog beszélni a gyerek. A nyelvtan - azaz a szabályok tudatositása - inkább megzavarja a spontán beszédet. Sokszro azért mond csődöt az iskolai nyelvtanulás mert a tanuló belefárad a szituációkban a szabályok felidézésébe és alkalmazásába - és ez soha nem is fog működni. Ez a folyamat kb. arra hasonlit, mintha minden lépésnél végiggonolnák a lábunk összes izmának az anatómiáját és működését. Vagy könyvből szeretne valaki megtanulni saslengést csinálni.
A könyveket nyelvtanárok irják akiket érdekel a nyelvtan és ez alapján a legegyszerűbb rendszerbe foglalniuk az anyagot, de egyáltalán nem biztos, hogy ez a legcélszerűbb.
Ismerek olyan angol nyelvtanár házaspárt -ahol az angol fél a magyar feleségtől szokta megkérdezni a nyelvtani anyagot, ha a tanitványai nagyon nyúzzák, hogy kell tudni a nyelvvizsgára. Ez a tanár már évtizedek óta tanitot úgy, hogy a nyelvtannal nem is foglalkozott.
Nyelvtanulás előtt el kellene dönteni, hogy a Rigó utca vagy az adott országbeli élet elvárásainak akarunk megfelelni elsősorban.

KomplexSokaság 2009.08.31. 08:31:47

@Yasashi Tanuki: Részben egyetértek, de a helyesírást például nem ússza meg. Meg aztán nyelvvizsgáznia is kell valamikor majd. És bizonyos alapszabályokat azért jó tudni, még ha magyarul írsz is lehet olyan bonyolultabb mondat, ahol például a központozást szabályok alapján döntöd el, mert az ösztöneid nem súgják meg pontosan.

érdeklődő 2009.08.31. 08:38:31

Sznobéria.
Volt osztálytársam sosem járt angol tagozatos bölcsibe/oviba/elemibe mégis mesteri szinten beszéli az angolt.
A csoda titka: Cartoon Network meg valami régi PC progi, aminek manó angol volt a neve... ( Meg amúgy picit lehet zseni is a gyerek. )

A rigó utca felsőt úgy tettük le, hogy én két évig jártam magántanárhoz nyelvtanozni, ő meg nulla darab óráig, anyja vergődött is, hogy pofára fog esni.
Majdnem jobban sikerült neki, mint nekem.

Erre mi a magyarázat?

Yasashi Tanuki 2009.08.31. 08:42:13

@KomplexSokaság:
Én csak arról a nyelvtudásról irok - és szerintem elsősorban erre kellene koncentrálni az általános iskolában - ami az idegen országban a mindennapi élethez szükséges vagy az idegen nyelven beszélőkkel való kommunikációhoz szükséges.
A középiskolában is elég lenne hozzákezdeni a nyelvtanhoz, ha van rá igény, igy már megtanult formulákat elemezhetnének és igy értenék meg a szabályt - de ezt talán jobb lenne különválasztani a nyelv tanitásától hogy az érdeklődés megmaradjon.
Tapasztalataim szerint a nyelvvizsgára nem igazán van szükség az életben, jobb állásokhoz se kérnek papirt, hanem az interjú során letesztelik a nyelvtudást.

A magyar talán nem a legjobb példa mert a nyelv trükkös és a rosszul használót sokszor indokolatlanul bünteti az anyanyelven beszélők azzal, hogy gúnyosan korrigálják.
Az angol lényegesen egyszerűbb, tapasztalataim szerint az anyanyelvként használok is toleránsabbak a külföldiekkel.

S. M. 2009.08.31. 08:46:38

@Yasashi Tanuki: A dolog mindkét oldalát túl lehet misztifikálni, te most ezt csinálod a készségközpontú oktatással. Valamilyen szintű szabályközvetítést nem lehet megúszni, már csak azért sem, mert akinek normális nyelvérzéke van, az ezekre rákérdez (nem a Rigó utca miatt). 10-15 éves kor után már nem lehet megtanulni járni, úgyhogy az analógiád rossz. A második nyelv elsajátítása (és általában minden elsajátítása 15 éves kor után) jellemzően a szabály -> rutin utat követi, vagy legalábbis nagyon nehéz a szabályok tudatosításának teljes hiányát elképzelni ilyen kor után.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.08.31. 10:19:07

@vészmadár (pica pica):
Amikor még nem volt kötelező a diploma ahhoz, hogy valaki óvónő lehessen, nem ez volt a helyzet.
Az óvónőképző szakközépiskolába 10-12-szeres volt a túljelentkezés. A felvételi pedig azokat a képességeket vizsgálta, amelyek fontosak ahhoz, hogy a gyakorlatban is el tudja látni az óvónő a feladatát.
Nem is ilyen furcsa lánykák jártak oda. Most pedig aki gyorsan és egyszerűen akar diplomához jutni, mind ott ülepedik le.
A középiskola valószínűleg eredményes lehetett, mivel a 15-20 éve végzettek kb.85%-a óvónő lett, nem is akármilyen.
A főiskolát persze -mivel kötelező lett- ők is elvégezték.

Zsú - Csodanő.hu · http://csodano.hu 2009.08.31. 11:22:40

Én oviban tanultam angolul. Most 19 vagyok, elsős koromtól az egyetemig csak németet tanultam.

A mai napig emlékszem az oviban tanult mondókák egy részére. Az első egy-két évben németesként többet tudtam angol szavakból, mint az angolosok.

Ezek után a mai napig imádom a nyelveket, jó a kiejtésem, és villámgyorsan tanulok nyelveket. Nem tudom mennyire van összefüggés...

De még midig nagyon kedves emlékeim vannak a bölcsis angolozásról... Szerintem nálam bejött! :) Talán épp azért, mert nem "tanuláskét" indult a nyelv, hanem kalandként, dalokkal, versekkel.

Szerintem amivel többet tud adni egy ilyen foglalkozás, az épp az, hogy a kicsik hallanak angol beszédet, angol szavakat, így később nem lesz olyan idegen és természetellenes. Tehát részemről a fiamat olya oviba fogom vinni, ahol van nyeelv! (Bár tény, hogy bölcsiválasztásnál ez még nem volt szempont.)

tárhejj · http://atarhely.hu 2009.08.31. 12:04:39

Ennek nem látom értelmét.

Yasashi Tanuki 2009.08.31. 14:48:34

@S. M.: S. M. 2009.08.31. 08:46:38 "A dolog mindkét oldalát túl lehet misztifikálni, te most ezt csinálod a készségközpontú oktatással. Valamilyen szintű szabályközvetítést nem lehet megúszni, már csak azért sem, mert akinek normális nyelvérzéke van, az ezekre rákérdez "

Elsősorban a gyermekkori, főleg az óvodai nyelvoktatásról irtam - a középiskolásoknál nem tudom mennyire más a folyamat.
Az inditott az eredeti hozzászólásra, hogy a játszótéren kialakult egy beszélgetés, ott a jellemzően nyelvet nem vagy csak kevéssé beszélő szülők érveltek azzal, hogy azért jobb a magyar anyanyelvű idegennyelvtanár, mert jobban el tudja magyarázni a nyelvtant ami szerintem egy jellemző téveszme. A nyelvtanulás sikerességét leginkább az határozza meg, hogy mennyire motivált a tanuló azaz mennyire veszi használatba a nyelvet. A kezdeteknél ennek komoly akadálya a frusztráció ami akkor jön ha a tanuló hibát követ el. Nem beszél mert nem mer hibát elkövetni inkább próbálja a szabályt felidézni. A szabályok tudatositásával csak nő nyomás azaz az esély a frusztrációra.
A nyelv nem matematika ahol a szabály megismerése után már nem illik hibát elkövetni - épp ellenkezőleg - itt a hibákból tanulunk.


süti beállítások módosítása